Tid for tare

Milde og varme høstdager uti havetgapet nå. Etter den travle sommeren, med fullt kjør på Terna Brygge, massevis av feriefolk og turister, er det vidunderlig – og underlig – stille.

Sommeren har absolutt sin sjarm – liv og røre, konserter og utstillinger og utrolig mange hyggelige mennesker. Men som min gamle mor bruker å si: Hyggelig med gjester på besøk, men deilig når de drar…

Endelig har jeg tid til å holde på med tang og tare.  Det er en sesong for alt – tidlig vår er tid for å høste.

Taren vi høstet i vinter og vår, har hengt til tørk i det gamle Statsnaustet.

Her får taren tørke i naturlig temperatur, så mest mulig av næringsstoffene beholdes.

I naustet er det god, naturlig lufting.

Umami-smaken i taren blir bare mer framtredende jo lenger den lagres.  Mer konsentrert. Visste du at umami fremstilles kjemisk og tilsettes i en rekke matvarer? Se etter e-stoff 621 når du leser varedeklarasjonen.

Det er umami som gjør at tare smaker fantastisk godt. I tillegg er tare ekstremt næringsrikt. All grunn til å inkludere tare i ditt daglige kosthold! For eksempel som et dryss eller taresalt over kokt egg.

I store deler av Asia er tare hverdagsmat, og settes i sammenheng med den høye levealderen, uten alvorlig sykdom, i blant annet Japan. Japanerne har den laveste forekomsten av hjerte- og karsykdommer i OECD-landene og den laveste forekomsten av dementia i den vestlige verden.

De fleste av oss kjenner godt til sushi, og spiser gjerne tare når den er tilberedt på japansk vis. Visste du at nori, de tynne arkene som brukes til å lage maki-ruller, er laget av en tare-sort som likner på norsk fjærehinne? Taren presses og tørkes i spesialbygde rammer.

Jeg elsker sushi, og kunne gjerne spist det hver dag, men noe av det Line og jeg synes er så morsomt med å jobbe med tang og tare, er å lage produkter som kan skli inn i det vanlige norske kostholdet. Vår pasta med butare er blitt veldig populær – blant både barn og voksne.  Den er mektig, og har en fin smak av sjømat, og ikke minst inneholder den absolutt alle de næringsstoffene kroppen trenger. En porsjon pasta er et fullverdig måltid.

Pastaen kan serveres med bare en dæsj olje og et dryss av parmesan, eller for eksempel med en sjømatsaus. Sausen lager du enkelt ved å koke kraft på rekeskall, sile av, tilsette litt fløte, salt og pepper, som så får koke opp før du legger i pillede reker og litt grønn asparges.

Vårt taresalt er også et produkt som vi har laget for at det skal bli lett å bruke tare i hverdagsmaten. Det er laget med havsalt, sukkertare, knuste solsikkefrø og sesamfrø – en kombinasjon som gir en god og naturlig umami-smak. Sunne oljer fra frøene, B-vitaminer, mineraler og fiber er ekstra bonus.

Her i huset står taresaltet fremme på middagsbordet, og jeg bruker det til det meste.

En deilig middagssalat med hjertesalat, bønner, tunfisk, mandarin og paprika. Dressingen er ganske enkelt olivenolje, sitronsaft og litt balsamico. Et godt dryss av taresaltet gir salaten mer fylde og smak.

Vi er heldige som bor ute i havgapet, og har tilgang på fersk fisk året rundt. Det er bare å slenge ut snøret…

Sensommer og tidlig høst er sesong for makrell. Nytrukket makrell, som stekes, grilles eller bakes, trenger strengt tatt ikke krydder i det hele tatt – den er fantastisk på smak. Men en klype taresalt gjør seg for å pirre smaksløkene litt ekstra.

Her har jeg fylt makrellen med en dæsj rømme og litt finklippet gressløk, før den ble pakket inn i folie og bakt i ovnen på 180 grader, i cirka 20 minutter (eller til skinnet lønser lett fra fiskekjøttet).

Salat og flatbrød smaker veldig godt ved siden av.

Tang og tare finner du langs hele norskekysten – last ned guiden vår for å lære mer. Og har du tips til hvordan tang og tare kan brukes i mat? Del gjerne i kommentarfeltet under!

Legg igjen en kommentar